Gezondheid

IPF ALTERNATIEF

Gezond lijf, goede conditie

Je mag dan longfibrose hebben – IPF als de oorzaak onbekend is – maar dat betekent niet dat je stil in een hoekje moet gaan afwachten hoe het afloopt. Er is zóveel wat je kunt doen om je lijf en je conditie te verbeteren. Word je daar beter van? Nou, het is natuurlijk niet zaligmakend. Maar je vóélt je in elk geval beter. Waar dat allemaal goed voor is, valt moeilijk precies aan te geven. Zeker is dat het de kwaliteit van je leven ten goede komt.In dit kader kun je op drie fronten aan de slag:

  • ademhalen
  • bewegen
  • voeding

Ademhalen

Het lijkt de gewoonste zaak van de wereld: ademhalen. Dat gaat vanzelf, 24 uur per dag. Normaal gesproken denk je er niet over na. En dat is ook weer jammer, want mensen halen op heel verschillende manieren adem, en niet altijd even goed. Bovendien is het raadzaam om het binnenhalen van zuurstof aan te passen aan bepaalde omstandigheden. Topsporters bijvoorbeeld leren altijd ademhalingstechnieken. Omgaan met longfibrose is ook een soort topsport. Daar valt dus veel te winnen.

Bij chi kung – een verzamelnaam voor allerlei manieren om je energie op natuurlijke wijze te laten stromen – zet je bewust je ademhaling in, naast stille lichaamsoefeningen en eenvoudige bewegingen. André Vierling gebruikt dat al tientallen jaren. Ook past hij een onderdeel van de Buteyko-methode toe, genoemd naar de Oekraïense arts die hem ontwikkelde. Hij is met een fundamenteel nieuwe behandeling gekomen, waardoor het koolzuurgaspeil in de longblaasjes toeneemt tot het normale niveau. Hierdoor ontspannen de gladde spieren in de bronchiënwanden zich, zodat de luchtwegen zich openen.

Er bestaan nog veel meer ademhalingstechnieken en – oefeningen, onder andere bij yoga en mindfulness. Lichaam en geest komen hier samen. Wat het beste werk, valt niet te zeggen. Elk mens reageert weer anders.

Bewegen

Mensen hebben de neiging om bij een ziekte veel rust te nemen, en dat is natuurlijk prima. Maar je kunt het ook overdrijven. In extremis ga je van je bed naar een stoel, en van die stoel weer naar bed. Mensen met longfibrose zie je vaak voorovergebogen zitten, omdat dit een zekere rust geeft. Een gedoseerde inspanning, een beetje of zelfs flink bewegen, voor iedereen zal de mate van bewegen anders zijn, maar van passiviteit wordt het niet beter.

André is altijd een intensieve sporter geweest, en daarom niet een maatstaf voor ieder ander. Chinese bewegingskunsten vormen iets waar André al vele jaar baat bij heeft. Zo beoefent hij Wushu bij de bekende grootmeester Fei. Dat is de oorsprong van alle Chinese vechtsporten, Tai Chi en Chi Kung zijn daar een onderdeel van. Miljoenen mensen over de hele wereld passen hem tegenwoordig toe. De bewegingen zijn vooral ook gericht op het bevordert van de harmonie van lichaam en geest. Tai chi is een zachte vorm van bewegen, een Chinese krijgskunst die nu veel als sport wordt beoefend.

Het is niet de bedoeling van André om mensen ergens in te laten geloven. Hij wil niet meer zeggen dan dat het de moeite waard is om het eens te proberen, en te ondervinden of het iets voor je is.

Voeding

Een jaar of drie geleden heeft zich bij André opeens een heftige allergische reactie voorgedaan. Na de diagnose dat zuivel de boosdoener was, is hij daarmee gestopt. Al wat langer neemt hij geen geraffineerde suikers meer tot zich. En op advies van een Ayurveda-arts heeft hij het eten van (heel veel) bananen afgezworen. Ayurveda, ontstaan in India, vormt de inspiratie voor veel yoga-oefeningen en besteedt ook ruime aandacht aan ademhalingstechnieken. De laatste jaren is André steeds iets minder vlees gaan eten, gewoon omdat grote hoeveelheden ervan hem niet meer kunnen bekoren.

Net als bij ademhalen en bewegen geldt ook voor voeding dat er geen algemeen geldend recept is. Voor elk mens is het iets heel persoonlijks. Maar om te denken dat voeding onbelangrijk is voor je fysieke gesteldheid in het algemeen en voor het verloop van een ziekte als longfibrose of IPF in het bijzonder, dat is wel wat naïef.

In Engeland is de beroemde chef-kok Jamie Oliver een actie begonnen om artsen tijdens hun opleiding veel meer te scholen op het gebied van voeding. Daar wordt nu in de vele jaren van studie maar een paar uur aan besteed. Eigenlijk is er niemand die goed kan uitleggen waarom dat zo is. Vooral jonge medische studenten voelen zich aangesproken door de actie van The Naked Chef. Een leefstijl op recept, dat is de toekomst. “Sowieso kan je als IPF’er niet alles eten en tot je nemen.

Hierover wordt vanuit de medische wereld niets verteld. Zo zijn bijvoorbeeld lactose en melkproducten ‘killing’ voor IPFers. Deze veroorzaken veel taai slijm en dat zorgt weer dat je verschrikkelijke hoestbuien krijgt.”, aldus André. Hij adviseert dan ook zeker om de volgende dingen zoveel mogelijk te vermijden: wit brood, witte rijst, sojasaus en bananen. Deze producten hebben als overeenkomsten: geraffineerde suikers, langzame koolhydraten en gluten. Het is ook niet zo dat dit altijd hetzelfde werkt voor alle IPF-patiënten. Dit is meer uit eigen ervaring en uit ervaringen van directe contacten met andere IPF’ers.

Deskundige adviezen

De ervaring van André is dat longartsen weinig weten over ademhalen, bewegen en voeding. Ze besteden er (daarom?) niet veel aandacht aan. Zolang dit zo is, raadt hij aan om er zelf mee aan de slag te gaan. Op alle drie terreinen zijn er mensen met gerichte opleidingen die je op een deskundige en vooral ook individuele manier kunnen helpen en adviseren.

Ervaring met voeding

Onderstaand vindt u een overzicht van voeding, gerangschikt van zeer goed (donkergroen) tot slecht (donkerrood). Dit overzicht is door André in samenwerking met kPNI therapeut Monique van Poorten (www.praktijkmonique.nl) opgesteld. U kunt dit overzicht door hier te klikken als PDF downloaden.

De uitgangspunten hierbij zijn:

  • zo min mogelijk ontstekingen uitlokken
  • het immuunsysteem tot rust brengen
  • combineer vetten met groenten, anders wordt de dichtheid van caloriën erg hoog

Uiteraard zal dit voor iedere IPF’er verschillend zijn en het is iedereen aan te raden voor zichzelf uit te zoeken wel of juist niet werkt. Een allergietest en een bezoek aan een goede therapeut is sowieso aan te raden, voor het geval dat een gluten- en/of lactose-intolerantie is opgebouwd.

Productgroep groenten

  • aardpeer
  • artisjok
  • asperges wit
  • asperges groen
  • augurk (gefermenteerd)
  • bleekselderij
  • bosui
  • broccoli
  • wortels
  • postelein
  • prei
  • rode biet
  • rucola
  • schorseneer
  • spruitjes
  • ui
  • witlof
  • zeekraal
  • zuurkool (gefermenteerd)
  • andijvie
  • bloemkool
  • boerenkool
  • courgette
  • komkommer
  • koolrabi
  • pastinaak
  • pompoen
  • rabarber
  • radijsjes
  • rode kool
  • sjalot
  • spinazie
  • spitskool
  • zoete aardappel
  • aubergine
  • tomaat zongerijpt
  • linzen
  • bruine bonen
  • sperziebonen
  • tomaat niet zon gerijpt
  • aardappelen
  • sojabonen
  • kidney bonen
  • peultjes
  • haricot verts

Productgroep paddenstoelen

  • champignons (wit en kastanje)
  • oesterzwammen
  • maitakes
  • shi-itake
  • portobello
  • boschampignons

Wil je sparren over IPF?

Ga dan naar de contact pagina, vul een 'terugbel verzoek' in dan neem ik contact met je op.